Πέμπτη, 19 Μαρτίου 2015

Ένα ταξίδι στον ανεξιχνίαστο κόσμο του “τσίκι τσίκι”


Ακολούθως θα παρουσιάσω ένα σχέδιο εργασίας που δουλέψαμε με τα νήπια φέτος, για όποιον συνάδελφο θα ήθελε να κάνει κάτι ανάλογο. Η πράξη και η συγκεκριμένη δυναμική της ομάδας μας, μας οδήγησε σε νέους δρόμους και νέες ιδέες που πραγματοποιήσαμε στην τάξη, επεκτείνοντας και εμπλουτίζοντας το πρόγραμμα. 
Σημείωση: παρά την αφορμή για το πρόγραμμα που ήταν η σκηνοθέτις, το πρόγραμμα λειτουργεί και αυτόνομα (απλώς αφαιρούνται οι δραστηριότητες που σχετίζονται με τη σκηνοθέτιδα).

14ο Νηπιαγωγείο Αθηνών
Υπεύθυνη νηπιαγωγός για το πρόγραμμα: Μάγδα Παπαδάκη

Σχέδιο Εργασίας με θέμα:
Ένα ταξίδι στον ανεξιχνίαστο κόσμο του “τσίκι τσίκι”
Γνωριμία και δημιουργικός διάλογος με το έργο του ζωγράφου Αλέξη Ακριθάκη



 
Χρειάστηκε να γεράσω για να μάθω να ζωγραφίζω σαν παιδί.
Joan Miró, 1893-1983, Ισπανός ζωγράφος


Εάν ισχύει αυτό που έγραψε ο Μιρό και θα ασπάζονταν οι περισσότεροι από τους μεγάλους ζωγράφους, εάν τα παιδιά είναι φύσει καλλιτέχνες, τότε ποιος ο λόγος να κάνουμε οποιοδήποτε πρόγραμμα αισθητικής αγωγής στα παιδιά; Γιατί δεν τα αφήνουμε απλώς να δημιουργούν ελεύθερα;
Συμφωνώντας με τον Μιρό ο Πικάσσο θα πει “κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης” για να προσθέσει όμως αμέσως μετά, “το θέμα είναι πώς θα παραμείνει καλλιτέχνης μεγαλώνοντας”. Με τη ρήση του αυτή ο Πικάσσο αρθρώνει το βασικό σκοπό της Αισθητικής αγωγής στο Νηπιαγωγείο: να ενισχύσει και να αναπτύξει, να δώσει νέα ερεθίσματα και να απελευθερώσει τη δημιουργική ικανότητα που έχουν τα νήπια.
Ο βασικός σκοπός του νηπιαγωγείου, όπως ορίζεται στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, είναι η ανάπτυξη των ικανοτήτων για Επικοινωνία, Δημιουργική και Κριτική σκέψη, Προσωπική Ταυτότητα και Αυτονομία και των Κοινωνικών ικανοτήτων που σχετίζονται με την ιδιότητα του Πολίτη.
Μία από τις μαθησιακές περιοχές μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η ανάπτυξη των ως άνω ικανοτήτων είναι η Τέχνη η Αισθητική Δημιουργία. Σε αυτή τη μαθησιακή περιοχή και συγκεκριμένα στην ενότητα των εικαστικών, εντάσσεται το παρόν Σχέδιο Εργασίας. Ταυτόχρονα όμως το πρόγραμμα επεκτείνεται και σε όλες τις άλλες μαθησιακές περιοχές, όπως η Γλώσσα, η Κοινωνική και Προσωπική ανάπτυξη, η ευαισθητοποίηση ως προς το Περιβάλλον, οι Φυσικές Επιστήμες, τα Μαθηματικά και οι ΤΠΕ.




Γιατί ο Ακριθάκης

Ο ζωγράφος Αλέξης Ακριθάκης είναι ένας από τους σημαντικότερους έλληνες ζωγράφους του εικοστού αιώνα. Έργα του φιλοξενούνται στην εθνική πινακοθήκη αλλά και σε πολλά μουσεία και πινακοθήκες παγκοσμίως. Είναι σημαντικό λοιπόν για τα νήπια, να έρθουν σε επαφή με το έργο ενός σπουδαίου δημιουργού.

Το έργο του Ακριθάκη διακρίνεται από μία μαγική αφηγηματικότητα και μία παιδική γραφή. Τα στοιχεία αυτά το καθιστούν εύκολα προσεγγίσιμο από τα παιδιά, αφού η προσωπική του εικαστική γλώσσα τους είναι προσφιλής.

Τα έργα του είναι αφηγηματικά και συμβολικά. Αντικατοπτρίζουν την ιδέα της ένωσης της τέχνης με τη ζωή. Τα παιδιά μπορούν να 'διαβάσουν' την ιστορία που αφηγείται, να αναγνωρίσουν και να αποκωδικοποιήσουν τα σύμβολα (πχ. βαλίτσα), να γνωρίσουν τη σχέση τέχνης και ζωής, να νιώσουν την τέχνη ως κομμάτι της ζωής τους.

Περά από τους προηγούμενους λόγους, αφορμή για το πρόγραμμα, ήταν η πρόταση μιας σκηνοθέτιδας, να δουλέψουμε το έργο του Ακριθάκη για να τραβήξει πλάνα τα οποία θα συμπεριλάβει στο ντοκιμαντέρ για τον ζωγράφο που ετοιμάζει.


Στόχοι

Οι στόχοι του προγράμματος, ταξινομημένοι ανά μαθησιακή περιοχή, είναι οι ακόλουθοι:

Α. ΤΕΧΝΗ

Α.1. ΓΕΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
  • Να γνωρίσουν το έργο ενός σημαντικού ζωγράφου, του Αλέξη Ακριθάκη
  • Να γνωρίσουν και να χρησιμοποιούν απλές τεχνικές για τη δημιουργία πρωτότυπων έργων δύο ή τριών διαστάσεων
  • Να αναγνωρίζουν διαφορετικά είδη γραμμών και να αποδίδουν κίνηση μέσω αυτών
  • Να δημιουργούν εικαστικές αναπαραστάσεις δύο ή τριών διαστάσεων
  • Να συνδέουν εμπειρίες και βιώματα με τις μορφές των εικαστικών και να συζητούν για αυτές
  • Να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν διαφορετικές σχολές και είδη της εικαστικής τέχνης (συγκεκριμένα: παραστατική ζωγραφική, αφηρημένη τέχνη, τσιπ αρτ, κολάζ, κατασκευή, εγκατάσταση κλπ)
  • Να εξοικειωθούν με τους εικαστικούς όρους
  • Να περιγράφουν τα έργα τέχνης και να εκφράζουν σκέψεις συναισθήματα και προτιμήσεις
  • Να επισκέπτονται εικονικά έκθεση έργων του ζωγράφου

Α.2.ΕΙΔΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ:
Επαφή και γνωριμία των νηπίων με την ιδιαίτερη αισθητική γλώσσα του Ακριθάκη σε όλες τις φάσεις εξέλιξης της δημιουργικής του γραφής
  • Περίοδος του «τσίκι τσίκι»: το δομικό καμπυλόγραμμο μοτίβο του σχεδίου του, που πολλαπλασιάζεται υβριδικά ώσπου να καλύψει όλη την επιφάνεια του χαρτιού ή του πίνακα
  • Χρωματική έκρηξη, μεγάλα σχήματα, χορευτικοί ρυθμοί: Το γνωστό, καμπυλόγραμμο δομικό μοτίβο μεγεθύνεται και χρωματίζεται. Το χρώμα, του οποίου η έκταση ορίζεται από το σύνορο της γραμμής, είναι καθαρό και λαμπερό καθώς περισφίγγεται από δυνατά περιγράμματα όπως τα βιτρό των καθεδρικών ναών.
  • Η ταξιδιωτική βαλίτσα: ένα εμβληματικό μοτίβο του Ακριθάκη, το οποίο υποδηλώνει τη βούληση φυγής, αλλά και αναζήτησης. Μέσω της βαλίτσας ο ίδιος ταξιδεύει έξω από τα πλαίσια του πίνακα. Δημιουργεί κατασκευές με διάφορα χρωματισμένα υλικά, ξύλα και σίδερα και τυχαία έτοιμα αντικείμενα (ready made).

Β. ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΠΞΗ

  • Να αναλαμβάνουν την ευθύνη μίας δραστηριότητας και να την ολοκληρώνουν
  • Να δουλεύουν σε ομάδα (συνεργασία)
  • Να ακολουθούν κανόνες
  • Να αποδέχονται τη διαφορετικότητα
  • Να εκφράζουν λεκτικά τα συναισθήματα που τους προκαλούν τα έργα τέχνης.
  • Να παρουσιάζουν τα έργα τους στην ομάδα και να εισπράττουν αποδοχή

Γ. ΓΛΩΣΣΑ

  • Να λειτουργούν ως ακροατές (περιμένουν τη σειρά τους, προσέχουν τον ομιλητή)
  • Να διατυπώνουν και να αιτιολογούν τις προσωπικές τους θέσεις χρησιμοποιώντας το κατάλληλο λεξιλόγιο
  • Να διατυπώνουν υποθέσει ςκαι να βγάζουν συμπεράσματα
  • Να προσεγγίζουν το έργο τέχνης μέσω του προφορικού λόγου και να μπορούν να περιγράψουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί και την κρίση τους
  • Να περιγράφουν πρόσωπα (πχ. πώς φαντάζονται τον Ακριθάκη)
  • Να εξοικειωθούν με την εικαστική γλώσσα και να αναγνωρίσουν ότι είναι φορέας μηνυμάτων
  • Με βάση το εξώφυλλο ενός βιβλίου να κάνουν υποθέσεις για το περιεχόμενο (πχ. Το βιβλίο για τον Ακριθάκη)
  • Η γλώσσα στις διάφορες χρήσεις της (πχ πρόσκληση, γράμμα του Ακριθάκη και προς τον Ακριθάκη)

Δ. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

  • Να εξοικειωθούν με την ανακύκλωση απορριμμάτων (ανακύκλωση μέσω της τέχνης)
  • Να γνωρίσουν την ιδεολογική θέση της τσιπ αρτ σχετικά με τα απορρίμματα

Ε. ΤΠΕ

  • Να αναγνωρίσουν τη σημασία των Η/Υ στην πρόσβαση στη γνώση
  • Να εξοικειωθούν με το πρόγραμμα παόυερ πόιντ και να αναγνωρίσουν την πρακτική αξία του
  • Να μάθουν να δημιουργούν αρχεία πάουερ πόιντ

ΣΤ. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

  • Να απαριθμούν αντικείμενα (βαλίτσες)
  • Να εντοπίζουν και να περιγράφουν θέσεις και διευθύνσεις (π.χ. στην επάνω πλευρά του πίνακα βλέπω αυτό)
  • Να αναγνωρίζουν απλούς και οικείους χάρτες εντοπίζοντας θέσεις και διαδρομές (π.χ. Επιδεικνύοντας το χάρτη της αίθουσας να βρουν τα παιδιά πού έχω αφήσει το βιβλίο)
  • Να εντοπίζουν εμπειρικά της ιδιότητες της συμμετρίας (π.χ. οι πεταλούδες του Ακριθάκη)
  • Να αντιστοιχίζουν ένα προς ένα (άσκηση με θέμα τον θερινό κινηματογράφο)

Ε. ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ – ενότητα αντικείμενα και υλικά

  • Να διακρίνουν και να περιγράφουν τα διάφορα υλικά (όπως ξύλο, χαρτόνι, λαμαρίνα, ύφασμα, σχοινί)
  • Να επινοούν νέες χρήσεις των υλικών (πχ δημιουργία βαλίτσας)


Μέσα και Εποπτικό υλικό:

  • Βιβλία με έργα του Ακριθάκη
  • Δύο αρχεία πάουερ πόιντ, με φωτογραφίες των έργων του Ακριθάκη, ταξινομημένες ανά εικαστική του περίοδο, που δημιουργήθηκαν ειδικά για το πρόγραμμα.
  • Φωτογραφίες έργων διαφόρων ζωγράφων και του Ακριθάκη, από αρχείο πάουερ πόιντ που δημιουργήθηκε ειδικά για το πρόγραμμα.
  • Αφήγηση και δραματοποίηση ιστορίας που αφορά σε ένα ταξίδι με τη βαλίτσα του Ακριθάκη (η ιστορία γράφτηκε ειδικά για το πρόγραμμα).
  • Ταινία που δημιουργήθηκε με μούβι μέικερ για να παρουσιάσει το βιογραφικό του Ακριθάκη.
  • Η/Υ, χαρτιά Α4, χαρτόνια από χαρτόκουτες, χαρτί του μέτρου, εφημερίδες, υφάσματα, σχοινιά, ξύλα, κόλλες, μολύβια, μαρκαδόροι, νερομπογιές, λαδοπαστέλ, ψαλίδια
  • Μία παλιά δερμάτινη βαλίτσα

Το Σχέδιο Εργασίας

  • Ημέρα 1η

Η πρόσκληση

Επιμέρους στόχος: Ενεργοποίηση ενδιαφέροντος

Αξιοποιώντας ως αφορμή το σχέδιο ενός παιδιού, θα πω ότι μου θυμίζει τα έργα του ζωγράφου Αλέξη Ακριθάκη. Τότε θα θυμηθώ ότι η μητέρα του Γιάννη, ενός μαθητή της τάξης μας, σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για τον Ακριθάκη και θα ρωτήσουμε τον Γιάννη να μας περιγράψει τι κάνει και πώς το κάνει. Θα εκμεταλλευθώ την πρόταση ενός παιδιού (εάν υπάρχει) ή θα προτείνω εγώ στα παιδιά να καλέσουμε τη μητέρα του Γιάννη στην τάξη μας, για να μας μιλήσει για τη δουλειά της.

Τα παιδιά θα πουν τι να γράψουμε στην πρόσκληση και εγώ θα το καταγράφω σε ένα χαρτί. Όσα παιδιά θέλουν, θα ζωγραφίσουν ένα σχέδιο πάνω στην πρόσκληση.
Στη συνέχεια θα καταγράψουμε τις ερωτήσεις που θέλουμε να κάνουμε στην σκηνοθέτιδα και θα τις αναρτήσουμε στη γωνιά της συζήτησης.

  • Ημέρα 2η

Συνάντηση και γνωριμία με τη σκηνοθέτιδα και μητέρα μαθητή μας

Επιμέρους στόχοι: α) Εξοικείωση με την κάμερα
β) Άνοιγμα και επικοινωνία σχολείου - γονέων

Θα υποδεχθούμε την σκηνοθέτιδα. Θα συζητήσουμε μαζί της. Θα μας παρουσιάσει τα μέσα /εργαλεία της, την κάμερα, τον τρίποδα. Θα μας εξηγήσει ποια είναι η διαφορά της ταινίας από το ντοκιμαντέρ. Θα απαντήσει σε κάθε απορία των νηπίων σχετικά με τον κινηματογράφο.
Τα παιδιά θα διαβάσουν τις ερωτήσεις που είχαμε αναρτήσει στη γωνιά, για να διαπιστώσουν εάν ξεχάσαμε κάποια.
Θα συνεχίσουμε το πρόγραμμα της ημέρας (πρόγευμα, διάλειμμα, άσκηση μαθηματικών με θέμα το θερινό κινηματογράφο) και καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, η σκηνοθέτις θα παριστάνει πως κινηματογραφεί, για να συνηθίσουν τα παιδιά να ζουν με την κάμερα, χωρίς να την προσέχουν.


  • Ημέρα 3η

Αφόρμηση:

Κάπου στην αίθουσα θα έχει τοποθετηθεί μια βαλίτσα. Πέφτοντας επάνω της, θα αρχίσω να αφηγούμαι την ακόλουθη ιστορία που γράφτηκε ειδικά για το πρόγραμμα.

Η ιστορία μιας βαλίτσας:

Μια όμορφη ηλιόλουστη ημέρα (ανάλογα με τον καιρό της συγκεκριμένης ημέρας θα αλλάξω την πρόταση), περπατούσα αμέριμνη στο δρόμο και ... μπαμ (!), έπεσα πάνω σε μια βαλίτσα (ενώ το διηγούμαι θα πέσω επάνω στη βαλίτσα).
Πώς βρέθηκε εδώ αυτή η βαλίτσα;
Ποιος την άφησε;
Γιατί την ετοίμασε;
Τι ήθελε να κάνει;
Τι βάζουμε σε μια βαλίτσα;
Γιατί (και από τι) θέλουμε να φύγουμε;
Γιατί θέλουμε να ταξιδέψουμε;
Πού θέλουμε να πάμε;
Τι αναζητάμε;
Πού θα θέλατε να πάμε με αυτή τη βαλίτσα;
Αν βρίσκατε μία βαλίτσα τι θα κάνατε;
Να την ανοίξουμε;
Υποθέστε τι έχει μέσα και αιτιολογήστε γιατί.
Τι δεν θα μπορούσε να έχει μέσα;
Εσείς τι θα θέλατε να έχει;

Κάποτε λοιπόν ζούσε ένας ζωγράφος που αγαπούσε πολύ τις βαλίτσες. Έφτιαχνε βαλίτσες από ό,τι έβρισκε: ξύλα, χαρτόνια, υφάσματα και λαμαρίνες. Βαλίτσες μονόχρωμες και πολύχρωμες, ζωγραφισμένες ή κατασκευασμένες, μεγάλες ή μικρές.
Γιατί λέτε να έφτιαχνε βαλίτσες;
Τι χαρακτήρα θα είχε αυτός ο ζωγράφος; Τι θα του άρεσε να κάνει; Τι θέλει να μας πει μέσα από το θέμα που επέλεξε;
Αλλά ας επιστρέψουμε στη βαλίτσα μας. Θέλετε να την ανοίξουμε; Μα τι βλέπω! Εδώ έχει ένα γράμμα (στη θέση όπου γράφουμε το όνομα του ιδιοκτήτη, έχει ένα διπλωμένο γράμμα - το διαβάζω).
Αγαπημένα μου παιδιά. Σας αγαπώ πολύ, όπως αγαπούσα και την κόρη μου. Η δασκάλα σας είναι πολύ τυχερή που βλέπει κάθε μέρα τις ζωγραφιές σας. Θα ήθελα κι εγώ να ήμουν νηπιαγωγός και να τις βλέπω. Αντί για νηπιαγωγός έγινα ζωγράφος. Και ξέρετε ποιος ήταν ο δάσκαλος της ζωγραφικής μου; Εσείς! Ναι εσείς! Στην αρχή έφτιαχνα μόνο μαύρα σχέδια σε άσπρο χαρτί. Όμως μετά έμαθα από εσάς τα χρώματα και πλημμύρισαν τις ζωγραφιές μου. Μετά είδα τις κατασκευές που κάνετε με τα χαρτόνια και αποφάσισα να κάνω κι εγώ, αλλά ένα ήτανε το αγαπημένο μου θέμα: οι βαλίτσες. Άκουσα ότι κι εσείς αγαπάτε τις βαλίτσες και τα ταξίδια, όπως εγώ. Για αυτό αποφάσισα να σας αφήσω αυτή τη βαλίτσα. Ό,τι έχει μέσα είναι τα δικά μου δώρα για εσάς που με μάθατε πώς να ζωγραφίζω. Με όλη μου την αγάπη. Αλέξης”
Τι λέτε λοιπόν να έχει η βαλίτσα;
Να την ανοίξουμε;
Ανοίγουμε τη βαλίτσα. Μέσα έχει 24 βαλίτσες από χοντρό ανακυκλωμένο χαρτόνι χαρτοκιβωτίων, και 3 ακόμη βαλίτσες που είναι ζωγραφισμένες βάσει των 3 περιόδων του Ακριθάκη – μία τσίκι-τσίκι, μία με έντονα χρώματα και η τελευταία σαν τις κατασκευές του.
Ο Ακριθάκης σας χαρίζει από μία βαλίτσα. Αλλά έχει βάλει μέσα και τρεις δικές του. Ας τις παρατηρήσουμε (τα παιδιά περιγράφουν τις βαλίτσες του). Ενώ τις παρατηρούμε, δείχνω και το πάουερ πόιντ με τα σχετικά έργα του.

Παρατήρηση, ανάλυση των έργων

Δείχνοντας το πάουερ πόιντ, σταματάω στα έργα, προτρέπω τα παιδιά να τα παρατηρήσουν, να τα περιγράψουν, να πουν τι νοιώθουν, με τι θα μπορούσαν να τα παρομοιάσουν, να τα κρίνουν λέγοντας τι τους αρέσει και τι όχι και γιατί.
Στο τέλος τους ζητάω να πουν ποια είναι η αγαπημένη περίοδος του καθενός και να αιτιολογήσει γιατί την επιλέγει.

Ατομική δημιουργία / έκφραση

Μετά την παρατήρηση και συζήτηση πάνω στα έργα, θα προτείνω στα παιδιά να δημιουργήσουν τη βαλίτσα τους, με όποιο υλικό και τρόπο επιλέξουν (ζωγραφική ή κατασκευή ή μικτή τεχνική), εμπνευσμένοι από την περίοδο του δημιουργού που τους αρέσει περισσότερο. Θα έχω τοποθετήσει επάνω στα τραπέζια και το πάτωμα μολύβια, λαδοπαστέλ, μαρκαδόρους, νερομπογιές, χαρτιά για κολάζ, κόλες, αντικείμενα ανακύκλωσης (μαλλί πλεξίματος, καπάκια, χαρτόνια, κορδέλες, εφημερίδες).

  • Ημέρα 4η

(Σημείωση: Την ημέρα αυτή θα γίνει η κινηματογράφηση της δουλειάς μας, για να συμπεριληφθεί τμήμα της, στο ως άνω ντοκιμαντέρ)

Επιμέρους στόχος: να παρατηρούν και να διακρίνουν τα έργα του δημιουργού

Παρακολουθούμε ένα δεύτερο πάουερ πόιντ που δείχνει διάφορα έργα του Ακριθάκη, πολλά εκ των οποίων δεν ήταν στο πρώτο αρχείο. Τα παιδιά παρατηρούν τα έργα και διακρίνουν αυτά που βλέπουμε για πρώτη φορά.
Στη συνέχεια τους δείχνω ένα τρίτο πάουερ πόιντ με έργα διαφόρων ζωγράφων και του Ακριθάκη. Τους ζητώ να αναγνωρίσουν τα έργα του Ακριθάκη.

Ομαδική δημιουργία / έκφραση

Έχω απλώσει στο πάτωμα ένα μεγάλο κομμάτι χαρτιού του μέτρου. Τα παιδιά κάθονται γύρω από το χαρτί και ζωγραφίζουν μονόχρωμα-μαύρα σχέδια (ανάλογα με το τσίκι-τσίκι), αλλά και πολύχρωμα, ανάλογα των άλλων περιόδων του ζωγράφου, γεμίζοντας το χαρτί από κάθε πλευρά. Στόχος μας να γεμίσουμε την επιφάνεια, να δημιουργήσουμε κόσμο στη θέση του κενού, να κάνουμε δικό μας το άγνωστο, να μορφοποιήσουμε το άμορφο.


  • Ημέρα 5η

Ο άνθρωπος Ακριθάκης

Ζητάω από τα παιδιά να υποθέσουν ποιός θα ήταν ο ίδιος ο Ακριθάκης, ποια ζωή έζησε, πού, και πώς, και να αιτιολογήσουν την υπόθεσή τους.

Ζωγραφίζω το ζωγράφο

Προτρέπω τα παιδιά να ζωγραφίσουν τον Ακριθάκη, όπως τον φαντάζονται, με ό,τι υλικό και τεχνοτροπία θέλουν.
Το κάθε παιδί δείχνει τη ζωγραφιά του στη γωνιά συζήτησης και εξηγεί γιατί τον ζωγράφισε όπως τον ζωγράφισε.
Δείχνω στα παιδιά ένα βίντεο που έφτιαξα (μέσω μούβι μέικερ) για τη ζωή του Ακριθάκη. Συζητάμε για τη ζωή του. Τα παιδιά λένε εάν ήταν όπως τον είχαν φανταστεί ή όχι, και εξηγούν γιατί.
Γράμμα στον Ακριθάκη

Θα γράψουμε με τα παιδιά ένα γράμμα στο Ακριθάκη (σαν μια απάντηση στο γράμμα του). Τι θα είχανε να του πουν μετά από αυτή την εμπειρία; Τι νιώσανε κοιτώντας τους πίνακές του; Ποιος πίνακας τους άρεσε και γιατί; Τι θα ήθελαν να τους ζωγραφίσει;

  • Ημέρα 6η

Αξιολόγηση – αποτίμηση του προγράμματος

Συζητάμε με τα παιδιά για την εμπειρία μας, τόσο με τη γνωριμία με το έργο του Ακριθάκη, όσο και με την κινηματογράφηση του ντοκιμαντέρ. Τα παιδιά εκφράζουν τα συναισθήματα που ένιωσαν από αυτή την εμπειρία, λένε τι έμαθαν, τι τους εντυπωσίασε περισσότερο ή τι τους απογοήτευσε.

Το δώρο της κυρίας Εύης

Κάθε παιδί ζωγραφίζει ένα έργο για να το χαρίσει στη μητέρα του Γιάννη. Στο έργο αυτό αποτυπώνει την εμπειρία του από το πρόγραμμα. Στο τέλος φτιάχνουμε ένα βιβλίο (τετράδιο) με όλα τα έργα των παιδιών και το δίνουμε στον Γιάννη, για να το χαρίσει στη μητέρα του.

Αναμνηστικό μιας εμπειρίας

Δημιουργία αρχείου πάουερ πόιντ με τα έργα των παιδιών

Δείχνω στα παιδιά πώς δημιουργείται ένα αρχείο παρουσίασης πάουερ πόιντ. Δείχνω πώς θα περνάνε φωτογραφίες στο αρχείο και πώς θα γράφουμε κείμενο σε κάθε διαφάνεια. Κάθε παιδί φωτογραφίζει τα έργα που έκανε κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Τις φωτογραφίες τις περνάμε σε ένα φάκελο. Τα παιδιά γράφουν το όνομα του φακέλου. Κάθε παιδί περνάει σε διαφάνειες του παουερ πόιντ τις φωτογραφίες από τα έργα του και γράφει το όνομά του, κάτω από κάθε διαφάνεια. Αποθηκεύουμε το αρχείο και το αποστέλλουμε με μέιλ στους γονείς των παιδιών.



Ακριθάκης Αλέξης - Βιογραφικό

(1939 Αθήνα - 1994 Αθήνα)

Το ενδιαφέρον του για τη ζωγραφική εκδηλώθηκε από τα μαθητικά του χρόνια, δεν έκανε όμως ποτέ επίσημες σπουδές. Η γνωριμία του, ωστόσο, με το φιλόσοφο Γιώργο Μακρή υπήρξε αποφασιστική και τον οδήγησε στη συστηματική ενασχόληση με την τέχνη. Την περίοδο 1958-1960 έζησε στο Παρίσι, όπου γνωρίστηκε με τον Alberto Giacometti και άλλες σημαντικές προσωπικότητες και συνδέθηκε με στενή φιλία με τον Θανάση Τσίγκο. Το 1968 πήγε στο Βερολίνο ως υπότροφος της D.A.A.D., παραμένοντας συνολικά ως το 1984. Εκεί συνδέθηκε με τον Κωνσταντίνο Ξενάκη και ήρθε σε επαφή με κύκλους του χορού και του θεάτρου, που αναζωπύρωσαν το ενδιαφέρον του για το θέατρο. Το 1965 παρουσίασε την πρώτη ατομική του έκθεση στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας, την οποία οι κριτικοί δέχτηκαν με επιφύλαξη. Ακολούθησαν ατομικές παρουσιάσεις σε διάφορες ευρωπαϊκές γκαλερί, ανάμεσα στις οποίες και του Αλέξανδρου Ιόλα, καθώς και συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το 1998 το έργο του παρουσιάστηκε αναδρομικά στην Εθνική Πινακοθήκη.

Φύση ανήσυχη και επαναστατική, ο Ακριθάκης αρνήθηκε κάθε μορφής συμβατικότητα και έκανε τέχνη την ίδια τη ζωή. Η πρώτη φάση της δουλειάς του περιλαμβάνει συνθέσεις γραμμικές, ασπρόμαυρες, τα "τσίκι τσίκι", που δημιουργούσε ξεκινώντας από μια τυχαία κουκίδα πανω στο χαρτί. Αργότερα άρχισε να χρησιμοποιεί συγκεκριμένα εκφραστικά σύμβολα, όπως τον ήλιο, τη φωτιά, το μάτι, το πουλί, την καρδούλα, το ελικόπτερο, το αεροπλάνο, το καραβάκι, το βέλος και να δημιουργεί συνθέσεις με έντονες χρωματικές αντιθέσεις και περιγράμματα, καθώς και τη βαλίτσα, που αποτέλεσε ένα επαναλαμβανόμενο σύμβολο της αιώνιας φυγής. Σε μια μεταγενέστερη φάση, χρησιμοποιώντας καινούργια ή φθαρμένα ξύλα και ενσωματώνοντας στην επιφάνειά τους διάφορα ευτελή υλικά, δημιούργησε ξύλινες κατασκευές, που στη συνέχεια εμπλουτίστηκαν με επιζωγραφίσεις και λαμπάκια, καθρεφτάκια και πλαστικά λουλούδια. Παράλληλα πραγματοποίησε σειρές με κολλάζ, ενώ το 1986, σε συνεργασία με τον Γιώργο Λάππα, δημιούργησε το Τσίρκο. Σε πιο περιορισμένη κλίμακα ασχολήθηκε επίσης με την εικονογράφηση βιβλίων και φιλοτέχνησε σκηνικά και κοστούμια για θεατρικές παραστάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου